Personlig utveckling, Personligt, Samhället

Balansgången

Feelgoodbloggen – Jill Lagerqvist

När hälsoföretagen bidrar till ohälsa…

Jag har funderat lite kring hur saker och ting i vår vardag är i den tid vi lever. Oftast ger man ju sig inte den tiden att stanna upp och fundera och kanske granska omgivningen lite mer noga. Vi ”bara” rumlar vidare i karusellen.

Det allmänna läget stavas ”Spamming” med stor bokstav! Det är nåt sjukt när ens mailkorg ständigt svämmar över av total ohämmad spamming av både idioter som skickar sina erbjudade om förlängning av könsorgan, blå piller, damer från österlandet som mer än gärna vill träffa just dig osv osv eller för att inte tala om paketen som väntar mot en billig fraktavgift eller de förmånliga snabblånen du genast borde ta… sjukt är vad det är! Men sen… så är den sk. smarta marknadsföringen där också och får info via olika kanaler på det du är intresserad av så de kan så att säga ”rikta” sin marknadsföring till det du personligen är intresserad av. Säger du högt att du funderar på att köpa ett par nya träningsskor till kompisen i du pratar med i mobilen så kan du ge dig tusan på att du plötsligt får in en massa erbjudande på just träningsskor i dina flöden. Det är inte längre något vi behöver känna att vi inbillar oss, för det är liksom ett faktum att det är så…tyvärr :/

Jag jobbar med mitt lilla hälsoföretag och får så mycket olika erbjudande i mitt flöde på facebook om allt ifrån inläggssulor i skorna (som jag pratade med en kund om) till snygga träningskläder med kvinnor i supersmala vältränade kroppar, till hälsokost, proteinpulver ska vi inte tala om och alla som förmedlar hälsa hälsa hälsa – ta hand om dig – va rädd om dig – åk på dyra hälsoresor – osv osv… och här kommer mitt eget lilla dilemma in. För vad tusan händer när så många hälsoföretag (kanske delvis ofrivilligt/obetänksamt?) spammar sina riktade marknadsföringsannonser så folk blir helt stressade? Hälsoföretag som bidrar i allra högsta grad till ohälsa genom att stressa människor och få folk att få dåligt samvete för att de inte tar hand om sig så som just deras reklam föreslår med ”snyggmänniskorna”!

Jag drar i nödbromsen nu! Stopp för f-n!

Jag vill inte bidra till det här! Jag får erbjudande om det ”senaste” att överge mailkorgarna (som jag inte valt av just denna känsla) och istället få tillgång till mobilnummer, som jag billigt kan köpa en tjänst till, för det är det nya nu och känns mer personligt för den som får ett sms! Hmmm tror de att vi människor är dumma i huvudet? Eller är vi det? För vi orkar inte tänka klara tankar längre och vi vet snart inte vad vi själva känner eller ens vill egentligen, för vi är så himla ”matade”?!

Så jag sticker ut hakan nu. Sätt stopp själv! För det här kan inte va bra för oss. Att vi ska bli stressade av all denna fördumningsreklamen!

Mitt företag, min blogg ska stå för ”Det goda livet” punkt!

I min lilla värld vill jag ju också främja hälsa och välmående. Det är skitsvårt att nå ut till ”den stora massan”, men kanske är det inte heller meningen att jag ska det? Jag kan ändå inte mer än ta en kund i taget, jag kan ändå inte hjälpa alla. De som vill komma till mig vet att jag finns. Djungeltrumman sprider sig naturligt om jag tar hand om mina kunder väl i mitt lilla enkvinnasföretag. En del kommer till mig en del väljer någon annan de mår bra av att gå till.

Nu har jag fått ur mig en del av mina tankar. Jag vill aldrig spamma någon! Må bra, ta hand om dig och var framför allt snäll emot dig själv. Klappa dig på axeln idag, stryk sakta dig själv över kinden, titta dig själv i ögonen och säg: Jag är god nog precis som det är! Jag skapar själv mitt bästa jag och tar hand om mig så som jag mår bra av.

Stäng av lite. Ta ett par timmar eller en dag fritt från all input utifrån! Va med dig själv, med din familj, dina vänner och njut!

Ha en fin dag och vecka! Kram Jill

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s