Det viktiga är Vad som är Bra för Dig!

Feelgoodbloggen

Många råd och tips!

Funderar du på din hälsa ibland? 

Jag gör det naturligt, lite mera just nu eftersom jag själv inte är på topp. 

Det finns mängder av bra råd och tips om man börjar nysta i allt. Så mycket att det känns mer än överväldigande om man nu för exempel får för sig att ta tag i kosten. Kosten ,anser jag själv, är nästan viktigast för att få rätt bränsle att orka vardag och även motionen. 

Dietdjungel

I all denna djungel av kunskap gäller det att hitta det som passar en själv bäst. Det ska ju inte krävas att du står många timmar varje dag för att fixa med maten om du har ett jobb att sköta, barn, familj och ett hem. 

En av mina saker jag delar med mig av till mina kunder på JILA 4 goodlife, är att börja med små steg när du vill förändra något. Skriver du en lång lista är risken stor att den blir övermäktig och du orkar helt enkelt inte ta in allt. Efter några dagar eller veckor så blir det stopp och du går tillbaka till det invanda för att du blir för trött på allt. 

Så välj enkla saker att börja med. Sånt som du själv kan förstå och ta in och börja där. Fråga om råd av de som du vet har kunskaper och ”lever som de lär”. Det finns dock en risk att det blir FÖR många avancerade tips! 

Vill du så får du gärna ta del av mina råd & tips här. Haha där kom det! Ännu mera råd! Hjääälp! 😉 Skämt åt sido, men ta gärna kontakt om du har frågor. Jag är ingen expert i den bemärkelsen, men jag har mycket bra kunskap i hur vi vanliga människor, vi som har våra fel och brister, funkar!

Jills råd, tips & tankar kring hälsoförändring/förbättring

För ett par veckor sedan bestämde jag mig för mitt eget nästa steg i min kostomläggning. Det går sakta kan jag säga, men jag tror det måste göra det denna gången. Den här gången är planen att bjuda in det nya till min/vår livsstil, vårt dagliga liv så att säga. 

/koket-21-jan-2019.jpg

Under årens lopp har jag köpt på mig ett bra utbud av receptböcker från olika författare med tanken om att de snabba kolhydraterna, socker och gluten ska bort. Jag har fått en bra inblick och kunskap, men jag har halkat tillbaka i det gamla invanda ganska mycket. Ändå vet jag att jag lever ganska sunt om man skulle jämföra med många andra. 

Det krävs en massa jävlar anamma!

Det finns inget enklare än att bre sig en macka! Det är ju så himla gott också, tycker i alla fall jag och jag vet att jag inte är ensam om att tycka så. 

Men det finns också en massa annat som är gott, det är bara det att jag ännu inte har fått in rutinerna på det. Därför tar det emot just på morgonen, när man är lite låg på energi och bara vill äta. Så känner jag och jag är ärlig med det. 

Just nu får jag använda ren viljestyrka, en massa jävlar anamma och påminna mig själv om att mitt största mål just nu är att bli frisk och fri från allt som plågar mig. Jag vet att jag kommer att bli frisk OM jag fortsätter på den inslagna vägen och är envis. Men åhhh det är jobbigt! Fast jag vet att det kommer bli enklare för varje dag jag fortsätter på min nya inslagna väg. Allt nytt är jobbigt i början, men sen helt plötsligt så blir det enkelt, någon man bara gör.

Lite trist, men… att vara förberedd är A och O

Jag har kommit på att de största motstånden finns i att jag inte riktigt ännu har koll på vad jag alltid behöver ha hemma. Jag har ingen ”kunskapsbank” lagrad i mitt automatminne ännu… och jag är inte alls förtjust i att läsa recept! Jag frilansar mycket hellre. Att improvisera och komponera eget är min melodi. Så med dessa tankar så vet jag och inser jag att ju mer jag övar på ”det här nya” desto snabbare slipper jag recept och kan mixa mina egna snitsiga maträtter och frukostar! 

Bra koll på frukostar!

Än så länge känns det som att jag är en liiiiten bit på rätt väg gällande förmiddagarna. 

Jag startar dagen med ett särskilt kosttillskott som intas på tom mage och ca 10 minuter innan jag äter eller dricker något annat. 

Medans de där 10 minutrarna går så gör jag min sellerijuice och sätter på kaffet.

Recept & info:

Sellerijuice – bra för de goda bakterierna i tarmfloran och proppad med antioxidanter och vitaminer. Extra bra för njurarna med selleri. Recept hämtat från https://www.swedishpaleo.se/
2-3 stjälkar selleri , 1 rött äpple, 2 dl vatten. (jag la till en halv citron också) Blir ca 4 dl färdig juice. Jag köper alltid ekologiskt vill jag nämna så ni vet! Ekologiskt, närproducerat och helst krav-märkt för då är jag nöjd!
– Mixa allt i en bra blender. Man kan sila den, men det är mycket bättre att få i sig alla fibrer och fruktkött så låt det vara kvar och skrapa med från blendern så du får i dig så mycket som möjligt. Vill du ha den kallare så kan du lägga till iskuber/krossad is. 
Bra start på dagen! Märkligt nog så står man sig på enbart denna en bra stund.

/sellerijuice.jpg

Sellerijuicen intas alltså först. Sen en kopp kaffe, fast många hävdar att det inte är så bra. Denna rutin är jag ännu inte redo att släppa och det kanske jag aldrig blir! Ett glas vatten efteråt åker också ner.

Hundpromenad och frisk luft

Sen går jag ut med vår hund Sune på en morgonrunda som tar ca 30 minuter. 

Väl inne från promenaden gör jag havregrynsgröt på fiberhavre. I detta har jag lite olika. På bilden nedan ser ni en variant med frysta granatäppelkärnor som jag petar ner i gröten när den är klar så att kärnorna tinar. Här är också ett litet hackat svenskt äppel från Per i Vånga, lite mandelflarn och giftfri kanel. Till detta häller jag i ca 0,5 dl mjölk (minst mellanmjölk). Kan också ta kokosmjölk till istället för mjölk om man inte vill ha komjölk.

/havregrynsgrot-med-granatappel.jpg

Annars gillar jag nog allra mest att peta ner frusna blåbär ca 1 dl, 1 liten skivad banan (gärna så grön som möjligt så det inte blir för sött), riven kokos, hackade valnötter, kanel och mjölk. Ev ringlar jag lite flytande honung över. Det här är så gott och du håller dig mätt länge på det.

Riktmärket är också att dricka 1 glas vatten/timme. Helst ska man dricka lite eller inget alls till maten. Varför? Inte blanda ut magsyran som ska bryta ner maten, för att inte skölja iväg maten för snabbt från matsäcken med obearbetade matbitar bl.a. Tömmer du magsäcken för snabbt så blir du hungrig igen också. Det är mitt tänk. Andra kanske tänker annat, men detta funkar för mig.

Min frukostplan – so far…

Jag kommer varva havregrynsgröt med Paleogröt, chiapudding och bananplättar. De recepten kommer efter hand att jag lagar dem. Äter jag alltid samma så tror jag att jag tröttnar… 

Bröd är ju en av mina laster och jag fick imorse ett recept på ett Paleobröd av en god vän. Detta gör hon de dagar hon blir brödsugen. Både gott, mäktigt och enkelt att göra.

1 ägg, 1 dl mandelmjöl, 1 msk kokosolja och flingsalt. Blanda ihop allt, lägg i tallrik el liknande och kör i micron 2 minuter. Färdigt! Gott! Mäktigt… Tips: Mandelmjöl är svindyrt (tycker jag) och du kan ta 1/2 dl mandelmjöl och 1/2 dl Pofiber istället vilket också funkar! Ev skävtt i lite vatten el öka kokosoljan. I början om man inte är van vid kokosolja så ska man dock vara lite försiktig då det kan vara laxerande! 🙂

Lunchen är mitt nästa mål

Det snabbaste och godaste just nu är omelett! 2 ägg och rör ut med 1 msk vatten och goda kryddor du gillar. Sen tillsätter du det du har hemma! En bit skinka, lite Haloumi, hackade tomater, riven ost, fröblandning. Experimentera!  

Jag kommer titta vidare i mina kokböcker jag har och dela med mig. Det är också enkelt och gott med smoothies. Att jag tjatar om enkelt är för att ofta ska lunchen inte ta för lång tid och hungern börjar sätta in. Bättre att äta massor av grönt och i kombo med ägg istället för ohälsosamma mackor!

Hellre god kvällsmat tillsammans med familjen

Om jag får välja så ger jag hellre maten lite extra tid och kärlek på kvällen efter jobbet. Då har jag ingen direkt tid att passa och kan piffa lite vardagspiff, duka fint, tända ljus och sen kan vi äta tillsammans. Då hinner vi prata en stund och höra hur dagen varit. För mig är det en av de viktigaste delarna som feelgoodbloggen handlar om! Det goda livet tillsammans där du mår bra och njuter av din vardag.

Längtar du efter mera av det goda livet?

Jag hoppas att du som börjat fundera på att göra en egen investering i din hälsa och ditt välmående goda liv, kan få lite pepp och inspiration av mina enkla rader. Jag försöker att inte göra något märkvärdigt utan enkelt så att de flesta kan känna att de, precis som jag, kan börja göra små förändringar som kommer landa gott i magen och göra att välmåendet i kropp & själ ökar!

Ha en fin dag! Kram Jill  Feelgoodbloggen 

Annonser

En reaktion på ”Det viktiga är Vad som är Bra för Dig!

  1. Greetings, I think your website could be having web browser compatibility issues.
    When I look at your web site in Safari, it looks fine but when opening
    in IE, it’s got some overlapping issues. I simply wanted to
    provide you with a quick heads up! Other than that, excellent blog!

    Gilla

Lämna ett svar till https://921news.com Avbryt svar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s